فسفات‌های گرید غذایی در تولید مواد غذایی نقش‌های مختلفی دارند. برای مثال به عنوان بافر، جداکننده، اسیدی‌کننده، باز، طعم‌دهنده، محافظت‌کننده برودتی، تسریع‌کننده ژل، پخش‌کننده، مواد مغذی، رسوب‌کننده و همچنین به عنوان عامل ضد کلوخه استفاده می‌شوند. عملکرد فسفات‌ها بر ور آمدن خمیر کیک‌ها، کلوچه‌ها، پنکیک‌ها، و دونات‌ها تأثیر می‌گذارد. همچنین در ذوب یکنواخت پنیر فرآوری شده، ساختار فرانکفورتر، طعم متمایز نوشیدنی‌های کولا و رنگ روشن خلال‌های سیب زمینی سرخ شده تاثیر دارد. در ایالات متحده، فسفات‌های گرید غذایی به طور کلی ایمن شناخته می‌شوند. اما سطوح استفاده برای برخی از غذاها، توسط قانون مقررات فدرال، به ویژه عناوین 9 و 21 برای غذاهایی که توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) تنظیم می‌شود، تعریف شده است.

سدیم اسید پیروفسفات در صنعت سوسیس و کالباس

سدیم اسید پیروفسفات در حال حاضر در صنعت سوسیس و کالباس برای بهبود رنگ گوشت پخته شده استفاده می‌شود. طی آزمایشاتی اثرات سدیم اسید پیروفسفات بر سایر خواص حسی و ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی نیز مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که این ماده با افزایش فنریت و کاهش چربی، ویژگی های بافت را اندکی بهبود می‌بخشد. سدیم اسید پیروفسفات هیچ اثر مخربی بر بافت ندارد. استفاده ازاین ماده در محصولات سوسیس و کالباس، با افزایش طعم گوشت گاو، نمک، دود و چاشنی و همچنین با کاهش طعم چربی باعث بهبود جزئی در طعم می‌شود. با این حال، وجود سدیم اسید پیروفسفات منجر به تشدید طعم ترش و کاهش عطر و طعم گوشت خوک می‌شود.

فسفات‌های گرید غذایی

طبق نتایج بدست آمده، سدیم اسید پیرو فسفات تا حد زیادی سطح نیتریت باقیمانده را کاهش نمی‌دهد و یا باعث افزایش رنگ گوشت نمی‌شود. این ماده به طور موثر ویسکوزیته امولسیون را کاهش می‌دهد. همچنین دمای امولسیون را در طول امولسیون کردن پایین نگه می‌دارد. بر خلاف فسفات‌های قلیایی، سدیم اسید پیروفسفات در حفظ رطوبت یا عملکرد پخت تاثیر چندانی ندارد.

Leave A Comment